6.a i Mariager på den røde løber

0
Lærer Lise Gøttler læser op fra nomineringerne. Det gennemgående er, at eleverne har arbejdet ihærdigt og opnået god forståelse for at programmere. Foto: Henrik Louis
Elever har lært at programmere små spil à la dem, de kender fra pc og mobiltelefon

MARIAGER: En rød løber er rullet ud i klasseværelset og der er børnechampagne i høje glas med snacks til, da 6. a på Mariager Skole fredag i bedste Oscar-feststil fejrer Award. Det er dog ikke film, som denne dag får hæder, men derimod spil.

Eleverne 6. a har på en uge udviklet sig til små mestre i kunsten at programmere. De har arbejdet med programmet Scratch, og kan nu lave enkle spil i stil med dem, de kender fra pc og mobil. Elevernes dansklærer Lise Gøttler overrækker statuetter til vinderne i de forskellige kategorier.

De takker for hæderen og fortæller, at det har været spændende, sjovt og helt anderledes end almindelig matematik. Og vældig hyggeligt, når man skulle hjælpes ad. En dreng takker sin far for god hjælp. Oliver Victor Dupont Ravn vinder i kategorien “The Coder”.

– Mit spil går ud på at undvige asteroider og fange diamanter. Man fanger dem med en raket, som man styrer, fortæller Oliver, der har programmeret sit spil sådan, at 99 point er maksimumscore – det har han selv opnået.

Eleverne synes, det er sjovt at arbejde med Scratch. Uden at de tænker nærmere over det, lærer de en masse. Scratch stimulerer nemlig den matematiske og logiske tænkning, forklarer klassens lærer i natur og teknik, Iben Hermund.

Del

Lukket for kommentarer

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close