TERROR: Instruktør Ole Christian Madsen, der var kollega til terrorofret Finn Nørgaard, giver sin egen version af begivenhederne for fem år siden

HOBRO: det isnende kolde Europa er folk ved at komme videre efter det chokerende terrorangreb på Charlie Hebdo tidligere på vinteren.

Men i København har den prøveløsladte kriminelle, Omar, sine egne planer.

Filmmanden, Finn, den jødiske vagtmand, Dan, og den nedslidte aktionsstyrkebetjent, Rico, lever deres forskellige liv - uden at vide, at de inden længe vil have krydset Omars spor i en fatal og skelsættende nat.

Som film er Krudttønden, der har premiere i Filmteatret i Hobro, tydeligvis inspireret af de virkelige hændelser ved terrorangrebet på Kulturhuset Krudttønden og Københavns Synagoge i februar 2015.

Blev ringet op af journalist

På rollelisten står blandt andre Lars Brygmann i rollen som den dræbte filmmand, Finn, samt Nikolaj Coster-Waldau i rollen som AKS-betjenten, Rico

Krudttønden om terrorangrebene i København opstod ud af en personlig relation til et af ofrene og er et tidligt bidrag til den nødvendige samtale om de tragiske begivenheder.

Inden filminstruktør Ole Christian Madsen kendte noget til detaljerne om angrebene, ringede en journalist fra Ekstra Bladet ham op.

Journalisten fortalte, at den 55-årige filminstruktør Finn Nørgaard, som Ole Christian Madsen kendte, var det ene offer.

Nu bad journalisten om en reaktion.

Filmen skildrer de veje og vildveje, som nogle af de centrale personer gik ad i tiden, inden de mødtes den dag og nat i februar 2015.

- Før jeg lavede filmen

- Der gik ikke lang tid derefter, før jeg besluttede, at jeg ville lave filmen.

- Som alle andre var jeg rystet over, at sådan et angreb kunne ramme København.

- Jeg kom frem til den erkendelse, at når tiden var moden, ville en film om tragedien kunne bidrage til den nødvendige samtale om den, forklarer Ole Christian Madsen.

Afstanden havde betydet noget for instruktøren - både den fysiske og den mentale afstand.

For selvom der ikke er langt fra København til Stockholm, Utøya eller Paris, stod det øjeblikkelig smerteligt klart, at terror inden for landets grænser opleves væsensforskelligt fra terror andre steder.

Fortællingen om vor tid

Afstanden havde gjort angrebene mindre akutte, men nu bankede virkeligheden hårdt på vores egen dør.

- Der er et klart før og efter den nat. Angrebene er centrale elementer i fortællingen om vores tid.

- Jeg tror på, at vi hjælper os selv ved at arbejde med at fortolke og forstå dem. Det skal filmen meget gerne være et tidligt bidrag til.

- Midten er en svær position i vores tid.

- Jeg mener, forfatteren Margaret Atwood har sagt noget i stil med, at i en ekstrem tid vinder ekstremisterne debatterne.

Disney’s og Pixars Fremad

- Nuancerne bliver knust, men vi kan ikke undvære nuancerne.

- For de konflikter og problemer, som begivenheder som angrebene i København er udtryk for, er ikke simple, men komplekse, reflekterer Ole Christian Madsen.

I Disney’s og Pixars nye film - Fremad - der foregår i et forstads-fantasymiljø, får brødrene Ian og Barley foræret en trylleformular, som de bruger til at fremmane deres far.

Eller i al fald halvdelen af ham.

De to brødre må derfor lede efter et gammelt kort som kan lede dem videre til Fønixjuvelen hvor de kan fuldende deres færd.

Undervejs opsøger de Manticore, der engang var en frygtløs kriger, men som nu bestyrer en kro.

De to brødre drager derfra ud på en storslået færd for at opdage, om der stadig er en smule magi tilbage i verden.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...