Skipper Peter Leth og Valkyrien fra Hobro fik brug for alt godt sømandskab under en barsk hjemtur fra kapsejladsen Limfjorden Rundt

HOBRO: Limfjorden Rundt anno 2019 vil blive husket som en ualmindelig kraftigt blæsende fornøjelse hen over de fem stævnedage.

Og for Hobro-skipper Peter Leth og Valkyrien formede hjemturen efter sidste etape fra Fur til Skive sig som noget nær et mareridt.

Han beretter:

- Vi var jo udmærket klar over, hvor det kritiske sted ville være på turen hjem i en hård vestenvind.

Når vinden er vestlig, rejser der sig altid en ualmindelig høj sø lige ud for Løgstør Bredning.

Og ganske rigtigt - det var der i den grad den dag.

Der var blevet lovet vindstyrke op til 12 s/m, men den nåede op på godt 15 s/m og 20 s/m i stødene.

Vi mindskede vores storsejl så meget som muligt.

Men pludselig lød et brag, og det rebede storsejl flængede i begge retninger.

Lidt i læ af Livø fik vi bjærget storsejlet og havde nu kun vores stagfok sat forude.

Næste uheld

Næste uheld kom kort tid efter, idet motoren led overlast og kogte tør for kølevand.

Motoren blev øjeblikkeligt slukket, og vi lå nu og drev langsomt ind mod land.

Nyt kølevand blev fyldt på og nødkølingssystemet blev etableret.

Det var en befrielse igen at få startet motoren og igen optage kampen med de voldsomt store søer, som kom rullende ind fra vest.

Efter et par timers kamp med søerne nåede vi endelig helt op til indsejlingen til Løgstør.

Kursen ændrede sig nu 90 grader fra nord til øst.

Det betød at vi nu bevægede os væk fra de store søer og nu nærmest surfede derudaf.

En lettelse for hele besætningen, som igen hurtigt fik sat skik på skibet over og under dæk.

Vi landede i Ålborg hen ved klokken fem og efter vejrudsigten besluttede vi at afgå Ålborg igen klokken tre om natten, for at nå ned til Mariager Fjord, inden vinden igen ville tage til i styrke.

Havde vi dog bare...

- Så jo, det havde bestemt været klogest at blive liggende i Skive, til det hårde blæsevejr var aftaget, og sådan som cirka halvdelen af de 67 deltagere (inklusive seks følgebåde) valgte at gøre, erkender Peter Leth.

Men da det gjaldt, strøg Valkyrien igen til tops blandt 11 deltagere mellem 15 og 25 bruttoregisterton.

Mariagerfjord høstede yderligere en topplacering i specialklassen ”Gaffelrig” med 12 deltagere.

Her toppede Gert Bæk og Grimsø fra Mariager med Jess Møller og Nanoq fra Hobro på tredjepladsen.

I samme klasse tog Magnus Bøgh, Mariager og ”Havnø” en syvendeplads.

Alle tre skibe var af konstruktionen Colin Archer.

Endelig blev Arne Hjul og galeasen Agape fra Mariager nummer 11 af de 12 deltagere i den store 25-45 bruttoton klasse.

67 deltagere

Limfjorden Rundt blev sejlet for 32. gang, og de 67 skibe deltog med et samlet besætningsantal på 550 glade søfolk.

- Valkyrien har været med i 13 år og taget 10 førstepladser med hjem, så det har vist sig, at skibet sejler ualmindelig godt.

- Vejret på Limfjorden kan midt i september godt indeholde noget sensommer, men at ”blæsten går frisk over Limfjordens vande” kan man bestemt også få at mærke.

- Men efterårsstemning er desværre oftest det, vi oplever på Limfjorden Rundt og i år var bestemt ikke nogen undtagelse, kan Peter Leth bevidne.

Kun på en af etaperne var det forsvarligt at sætte topsejlet, da det de fleste dage blæste 10 – 15 s/m, som svarer frisk vind eller en let kuling.

Mellem Thy og Mors

Etaperne afvikles således:

Dag 1: Fra Løgstør til Thisted.

Dag 2: Thisted til Struer

Dag 3: Fra Struer til Nykøbing Mors.

Dag 4: Fra Nykøbing Mors til Fur

Dag 5: Fra Fur til Skive.

Navnlig på anden etape - normalt den længste og smukkeste sydover ned gennem Vildsund Broen og ned mellem Thy og Mors - var vejret hårdt.

- Vinden øgede og store søer rejste sig, så otte af de mindre fartøjer måtte have slæbeassistance.

- Valkyrien blev også kaldt op over radioen for at assisterer en, som havde fået maskinstop.

Måtte opgive at yde hjælp

- Vejret var dog for hårdt og vi kom nærmest ingen vegne og måtte opgive at yde hjælp i det hårde vejr.

- Heldigvis kom der en stor tremastet skonnert, som havde betydelig mere maskinkraft, og den overtog bugseringen og kunne slæbe den nødstedte med til Struer, bifalder Peter Leth.

På lands sørger man godt for de sultne søulke.

- Enten er der opsat store telte eller også er der dækket op i en af havnehallerne.

- Her serveres dejlig mad, og der er altid nok, trods det, at der står 5-600 sultne søfolk.

- Ikke noget at sige til, at stævnet trækker skibe fra både Norge og Sverige, ræsonnerer Peter Leth.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...