Specialtog huserer de næste to uger om natten for at slibe og vedligeholde Himmerlands togskinner

HOBRO: Den gnistrende skinnedrage vender tilbage på sporet.

Netop i denne tid dage huserer specialtoget skinnesliberen, der fjerner de bittesmå rifler og bølger i skinnerne på en række jernbanestrækninger i landet.

Skinnesliberen er nu nået til Kronjylland og Himmerland.

Og det er værd at nævne al den stund, at specialtoget støjer en del, og at det fortrinsvis kører, når du sover - nemlig mellem klokken 22.30 om aftenen og klokken fem om morgenen.

Det sker for at genere den almindelige togdrift så lidt som muligt.

Skinneslibetoget kører fra en enkelt op til ni gange på samme strækning.

Sådan køres der

Toget kører efter følgende plan:

23.-24. februar: Langå-Randers.

24.-25. februar: Langå-Hobro.

25.-26. februar: Randers-Hobro.

26.-27. februar: Randers-Hobro.

27.-28. februar: Randers-Hobro.

2.-3. marts: Randers-Skørping

3.-4. marts: Randers-Hobro.

4.-5. marts: Randers-Hobro.

5.-6. marts: Randers-Hobro.

6.-7. marts: Langå-Hobro

7.-8. marts: Langå-Randers

9.-10. marts: Langå-Randers.

3000 daglig tog på skinnerne

Hver dag kører der over 3000 tog på det danske jernbanenet, og det slider på skinnerne.

Skinneslibetoget, der er et af de specialtog, som årligt patruljerer på skinnerne.

Det fjerner de rifler og bølger, der opstår på skinnernes overflade af den megen trafik.

Skinneslibetoget gnistrer og støjer, når det kører gennem landskabet med de 32 nøjagtigt indstillede slibesten i nærkontakt med skinnerne.

Det ser nærmest ud som om, at der er gået ild i skinnerne under toget.

Men når støjen har lagt sig, og den sidste gnist er slukket, så er det med til at forlænge sporets levetid.

Når slibetoget har fjernet de små rifler og bølger på skinnerne, giver det færre vibrationer i sporet fra togene.

Mindre støj på længere sigt

Dermed går der længere tid imellem, at vi skal ud at justere sporet og udskifte skinner, sveller og skærver.

- I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er en effektiv vedligeholdelsesindsats nødvendig pointerer Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.

Til det formål udgør skinneslibning en vigtig brik.

- Selv om en nats kørsel koster 165.000 kroner, så er der god økonomi i at sende skinneslibetoget rundt i landet, forsikrer Pernille Skovrup.

På en nat overkommer slibetoget i gennemsnit at slibe fem-seks kilometer skinner.

Når skinneslibetoget har udført sit arbejde, kan skinnerne i en kort periode støje en smule mere end før.

Belønningen falder, når skinnerne er kørt til.

Så daler støjen med op til 10 decibel, hvilket opfattes som en halvering af støjen.

I dagtimerne holder toget i Langå.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...