MOTION: Rejst dig og rør dig mindst tre gange i timen

MARIAGERFJORD: Især fordi Danmark bevæger sig på corona-vågeblus, så er det vigtigt, at du husker at bevæge dig, minder Dansk Firmaidrætsforbund om.

Blot 14 dage med inaktivitet kan have utilsigtede sundhedskonsekvenser for den enkelte og hele samfundet.

Reducér derfor den tid, du sidder ned, til et minimum.

Gerne mindre end under otte timer dagligt.

Hvis du sidder meget stille, så rejs dig op og gå lidt rundt eller lav nogle øvelser gerne tre gange i timen.

- Tag dine ’exercise snacks’. Blot 60 trappetrin opad - tre gange om dagen - vil forbedre din kondition.

- Surf ind på www.firmaidraet.dk og www.aktivsundhed.dk.

Tjek firmaidrættens ”træningsskabe” med inspiration til kollegamotion på bl.a. hjemmekontorerne.

Og husk det aktive online-frikvarter på firmaidrættens Facebook (@firmaidraet).

Det foregår alle hverdage klokken 12.20-12.30.

Og hvis ikke...

Hvis du vælger den stillesiddende løsning, så betyder 14 dage uden aktivitet og bevægelse, at:

Du kan tabe 1,2 kilo af din muskelmasse.

Du får mere af det farlige fedt omkring de indre organer, og du bliver tyndfed.

Du får sværere ved at fjerne fedt og sukker fra blodbanen, hvilket kan skade dine blodkar.

Din kognitive funktion nedsættes, og du får flere udfordringer med at koncentrere dig.

Du kan på blot 14 dage rykke tættere på en sygdomstilstand som eksempelvis type 2-diabetes og hjertekar-problematikker.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...