Nyt forsøgsprojekt på Mariagerfjord Gymnasium følges tæt af forskningsobservatører fra AAU

Undersøgelser viser igen og igen, at mange unge har ondt i livet. De er stressede, lider af præstationspres og trives generelt dårligt. Dét er baggrunden for et nyt forsøgsprojekt, der vil undersøge, hvordan kreativitet og kunstneriske fag kan skabe glæde og overskud hos gymnasieelever i Hobro.

- Projektet skal undersøge, hvordan kreativitet og kunstneriske fag kan skabe glæde og overskud hos de unge på Mariagerfjord Gymnasium, forklarer Finn Elias Svit, der er kulturskoleleder ved Mariagerfjord Kulturskole:

- Eleverne kommer til at møde professionelle kunstnere og deltage i en kreativ proces, der skaber refleksion og udmønter sig i ny læring, såvel fagligt som i forhold til sig selv og ens klassekammerater. Det særlige ved kulturfaget er, at man ikke kan arbejde med kunst uden også at arbejde med sig selv – bevidst eller ubevidst. Spørgsmålet er så, om kunsten kan understøtte trivslen hos den enkelte og i fællesskabet. Det er dét, vi vil afdække, forklarer kulturskolelederen.

Finn Elias Svit er initiativtager bag forsøgsprojektet, som har fået titlen ”Kunst i livet”.

Han samlede hurtigt en række deltagere, der var interesserede i at medvirke i undersøgelsen.

- På gymnasiet har vi fokus på, at elevernes trivsel er en vigtig forudsætning for god læring, og derfor er det nye projekt lige vand på vores mølle.

- Derudover er det spændende, fordi eleverne kommer til at opleve de kreative fag på en helt ny måde.

- Vi kender nok alle til det, at man kan blive glad af at lytte til musik eller se en film – og det er den dimension, der kommer i fokus i fagene.

- Det handler ikke om læreplaner og karakterer, men om at blive fortabt i kunsten og skabe noget kreativt i fællesskab, pointerer Søren Urup, rektor ved Mariagerfjord Gymnasium.

Haikudigte i våde sten

Fredag 28. august mødtes alle involverede på Mariagerfjord Gymnasium til et opstartsmøde, hvor projektet officielt blev skudt i gang.

Formiddagen bød på et fælles oplæg af Tatiana Chemi, lektor ved Institut for Kultur og Læring på AAU, der fortalte, hvordan man kan designe kreative samarbejdsprocesser, så det fremmer trivslen.

Over middag skulle faglærerne og kunstnerne mødes for første gang og planlægge deres videre forløb i henholdsvis drama, musik, mediefag og billedkunst. Det er første gang, de arbejder sammen, og alle tog fat på opgaven med stort engagement og vilde idéer.

- I mange år har jeg beskæftiget mig med kunstens betydning for individet og for samfundet i et eksistentielt perspektiv, og derfor er jeg rigtig optaget af det nye projekt, forklarer billedkunstner Vibeke Nørgaard Rønsbo og fortsætter:

- Jeg har foreslået, at vi arbejder med ”muren” både symbolsk og konkret i form af en mur, som vi skal bygge sammen på gymnasiet. Vindø Teglværk er gået ind i projektet med åbne arme og giver os mulighed for at følge processen fra ler til færdige mursten. Tanken er, at eleverne skriver haikudigte og modellerer ordene ind i de våde sten, der kommer til at indgå i muren. At have sine hænder i ler er en ret meditativ proces, og samtidig giver det mulighed for en fælles proces, når vi sammen skaber og sætter spor i landskabet.

Et kreativt skoleår

De andre medvirkende kunstnere er: Stine Winther og Line Flugt (står bag Limbo Dox og dokumentarserien “Når sabbatår er fucked”), Stefan Pellegrini (instruktør og medieformidler), Christian Ronsfeld (kunstnerisk leder af Mariagerfjord Korskole), Theresa Daewall Grønning (dramaturg og medstifter af Hr. Teater i København) og Torben Guldberg (skuespiller og foredragsholder).

Sammen med gymnasiets faglærere skal de planlægge og gennemføre en række forløb i skoleåret 2020-2021. I første omgang gælder det eleverne i 2.g, der i forvejen har drama, musik, billedkunst eller mediefag som valgfag. I uge 38-40 skal de lave et kreativt produkt, og herefter tilbyder kunstnerne en række frivillige forløb for alle skolens elever. I foråret kommer turen så til 1.g-eleverne, der skal deltage i et kreativt projekt sammen med kunstnerne og faglærere.

Det hele bliver fulgt tæt af forskningsobservatører fra AAU, der indsamler empiri og laver en opsamling på projektet i efteråret 2021.

Projektet er finansieret af Region Nordjylland og gennemføres i et samarbejde mellem Mariagerfjord Gymnasium, Mariagerfjord Kulturskole, Mariagerfjord Kommune, Himmerlands Teater med følgeforskning fra Aalborg Universitet.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...