Charlotte Trier, som anden weekend i marts tager fat på at undervise i Fyrkatspillets Dramaskole, fremhæver skuespil som et holdspil

HOBRO: Skuespil er i høj grad et holdspil, hvor alle på scenen har betydning for helheden.

- Den lille rolle bærer sin del af skelettet. Selv den, som ikke har en replik, kan ved sit stærke nærvær og sin tilstedeværelse i situationen præge en scene.

- Måske ligefrem udøve en dragende virkning og tiltrække publikums opmærksomhed, siger Charlotte Trier, der er ny underviser på Fyrkatspillets Dramaskole.

Skolen øver i weekenderne 9./10. marts, 30./31. marts og 27./28. april.

Efterfølger Mette Frank

Charlotte Trier efterfølger Mette Frank, der har fået job som uddannelsesansvarlig for skuespillet på Odense Teaterskole.

Hos Fyrkatspillet har man tradition for, at årets instruktør er med til at udpege dramaskolens lærer, fordi de to i et vist omfang kommer til at arbejde sammen.

Og eftersom en del elever gerne indgår i forsommerens Fyrkatspil, er det jo oplagt at bruge dramaskolen til at træne bestemte momenter eller discipliner.

Karen Nynne Nørlund Steenild, instruktør af Mandebod med premiere 24. maj, har peget på 57-årige Charlotte Trier, der bor i Skæring ved Aarhus, som dramaskolelærer.

Fokus på helheden

- Nynne og jeg kender hinanden privat, og jeg ved, at hun ligesom jeg hælder meget til ensemblespillet, hvor der fokuseres på helheden.

- Så jeg sagde ja til opgaven. Men det er selvfølgelig op til Nynne at afgøre, hvad hun har brug for at få trænet på dramaskolen med henblik på årets forestilling, uddyber Charlotte Trier.

Hun arbejder blandt andet som freelanceskuespiller og med rollespil, hvor hun underviser lægestuderende i kunsten at kommunikere med kommende patienter.

Forskellige dramaøvelser

Selv har Charlotte Trier masser af bud på, hvad de tre weekender skal bruges til.

- Vi skal gennemgå forskellige dramaøvelser, lære at mærke vores krop og stemme ved at varme grundigt op, lave sjove ansigtsudtryk lyde og grimasser, bruge kæbemuskler og øjne.

- Og så skal vi lære at forme en figur og øve os i at gå både på indersiden og på ydersiden af foden for at finde vores balancepunkt, forklarer Charlotte Trier.

Hun nærer en vis forkærlighed for det kinesiske Qigong, som betyder energi-øvelser.

Hver morgen før arbejdstid praktiserer millioner af kinesere i landets mange parker Qigong, som er en fællesbetegnelse for det væld af kinesiske helbredsøvelser, der udøves for at opbygge kroppens indre energi.

- Qigong er en god måde at øve sig på, fordi den betjener sig af langsomme bevægelser, som gør det nemmere at være til stede, begrunder Charlotte Trier.

Teatermiljø tiltrækker

Skuespiller Frank Gundersen, der både har instrueret Fyrkatspil og undervist på dramaskolen, har ved en tidligere lejlighed reflekteret over det at melde sig til et Fyrkatspil:

”Mange bliver tiltrukket af teater-miljøet, men mange har desværre ingen fornemmelse af, hvad arbejdet egentlig indebærer i tiden op til man skal stå på scenen foran publikum som skuespiller.

I disse X-faktor tider søger mange opmærksomheden på scenen i den tro, at man bare skal lære sine replikker udenad, vide hvor man skal gå og stå og lade talentet klare resten.

Mange søger ind på teaterskolerne, uden at have stået på en scene, overbeviste om de bare skal ”opdages”.

Talent ingen fast størrelse

Ved at deltage i et af spillene i Fyrkatspillene, finder man ud af at et talent ikke er en fast størrelse.

Et lille talent kan arbejdes stort, og et stort talent kan mistes, hvis man ikke holder det ved lige og forvalter sin erfaring.

Erfaringen bliver at der skal arbejdes uanset størrelsen af sit talent, der findes ingen smutveje.

Når du kommer med i en af produktionerne på Fyrkatspillet, opdager du pludselig, at arbejdet med teater slet ikke er så selvcentreret som det kan opfattes udefra.

Du indgår i en kollektiv kunstart, hvor samarbejdet er i højsæde.

Du oplever vigtigheden af at være til stede, fordi andre regner med det, stoler på det og har brug for det.

Du lærer at docere og fokusere din indsats, være omstillingsparat, lyttende og ikke mindst opleve, at din egen dygtighed i højere grad afhænger af, hvor arbejdsom og opmærksom du er, end af hvor talentfuld du er”.

Alle er velkomne i Fyrkatspillets Dramaskole. Det er gratis at deltage, hvis du skal på scenen i Fyrkatspillet.

Du kan melde dig til www.fyrkatspillet.dk eller ringe på 2330 0308.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...