Anders Ladefoged Nielsen og Henrik Andersen nyder begge godt af musikundervisningen på Odamsgård

På Odamsgård er musik en del af undervisningstilbuddet på linje med andre fag.

Det nyder især Anders Ladefoged Nielsen og Henrik Andersen godt af, når rytmer, sang og læring går op i en højere enhed.

Det seneste år har Anders Ladefoged Nielsen og Henrik Andersen lagt mange kræfter i musikken sammen med pædagog Jesper Kildegaard Jensen.

Han er musiklærer i Odamsgaards Uddannelsesafdeling.

Musikken har fyldt meget gennem Anders’ liv med klaver, guitar, bas og sang, mens det er ret nyt for Henrik, der har spillet trommer i et års tid.

Begge har talent og en god fornemmelse for musikken.

Det blev tydeligt for alle, da de for nylig gav en lille koncert for personale og andre unge på stedet.

Ind i botilbuddet

Anders Ladefoged Nielsen begyndte med musik som fag på Odamsgård samtidig med, at han flyttede ind i et af Odamsgårds botilbud for cirka to år siden.

Selv om han på forhånd havde erfaring med mange instrumenter og råder over guitarer og keyboards hjemme, har han fået en del ud af det samspil, undervisningen på Odamsgård lægger vægt på.

- Musik er det fag, jeg mest har lyst til.

- Jeg udtrykker mig bedst gennem musikken og er hurtig til at lære nyt på grund af mit gehør, og i følge min mor kunne jeg synge, før jeg kunne snakke, fortæller Anders.

- Jeg fandt tidligt ud af at lytte mig frem til tonerne og begyndte med at spille på vores klaver. Og i skolen lærte jeg så at spille guitar.

- Men ud over samspillet interesserer jeg mig meget for musikproduktion og laver mine egne kompositioner med elektronisk musik, fortæller Anders engageret.

Musik er pædagogik

De unge, der deltager i samspillet i Odamsgårds uddannelsesafdeling, har forskellige forudsætninger og erfaringer.

Alligevel arbejdes der på fælles projekter, der kan inddrage alle på det niveau, der passer.

Fælles for dem alle er, at der er gode pædagogiske fordele i at arbejde med musikken:

- I sig selv kan det være meget motiverende og udviklende for vores unge at arbejde med musikken.

Nemlig t lære at mestre et instrument, få det til at lyde godt, og indgå i noget større end én selv i det musikalske samspil, forklarer musiklærer og pædagog Jesper Kildegaard Jensen.

At lytte og indordne sig

- Men musik er også meget mere og andet end det.

- Musik handler også om at lytte og indordne sig andre, at udtrykke sig på nye måder, at leve sig ind i musikken gennem sine følelser og at være en del af et fællesskab, som man skal have til at fungere sammen.-

Det handler også om at udvikle sin motorik, koordinere syn og hørelse, og udvikle en rytmesans, der involverer hele kroppen.

- Og så handler det også om selvværd og selvtillid, da det er svært for mange at skulle spille for andre og optræde offentligt, så vi arbejder også med usikkerhed og forventningspres.

- Alt det kan også overføres på andre livsområder og sætte gang i både personlig, social og anden faglig udvikling, uddyber Jesper Kildegaard Jensen.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...