Corona-sommeren 2020 blev en positiv overraskelse for de lokale turisme-aktører

På trods af corona-pandemien og dens alvorlige konsekvenser for turismebranchen generelt, endte sommeren 2020 med at blive en positiv overraskelse for turisme-aktørerne i det himmerlandske.

I perioden juni-august 2020 var der 37.827 flere overnatninger i Himmerland sammenlignet med samme periode i 2019.

Mange udenlandske turister måtte - af naturlige grunde - opgive at holde ferie i Himmerland i 2020.

Til gengæld oplevede området en betydelig stigning i antallet af danske turister. En tendens, som udmøntede sig i 112.989 flere danske overnatninger end året før.

Også de tyske turister drog i stort tal til Himmerland i sommeren 2020.

Således kunne turistorganisationen Destination Himmerland notere en stigning i antallet af tyske turister, som valgte at leje sommerhus på Himmerlands østkyst, og specielt i august vejede tyskerne rigtig tungt i overnatningsstatistikkerne.

Med hensyn til de danske turister så viser Epinions analyser, at det primært var landsmænd fra Midtjylland, hovedstadsområdet, Sønderjylland og Nordjylland, der drog på ferie i Himmerland.

Analyserne viser også, at en stor del af turisterne fra hovedstadsområdet var ”nye gæster”, d.v.s. turister, som ellers normalt ikke ville have besøgt området.

At de alligevel gjorde det, tilskriver direktør Jimmi Stæhr-Petersen, Destination Himmerland, bl. a. en ”målrettet digital markedsføring i denne corona-tid”.

- Den flotte fremgang på det danske marked beviser således, at etableringen af Destination Himmerland og det styrkede samarbejde med turisterhvervet har fået flere danske turister til at rejse til området.

- Der er mange om buddet, men i Himmerland har vi altså formået at vækste i denne særlige tid, konstaterer han.

Valget af feriedestination bygger hovedsageligt på tidligere erfaringer og digitale kilder, og særligt hos de ”nye gæster” vinder de digitale platforme kraftigt frem.

Udover at være fra hovedstadsområdet tilhører mange af de nye turister i Himmerland også en yngre generation, d.v.s. aldergrupperne 18-34 år og 35-55 år.

Det bekræfter Destination Himmerland i, at destinationsselskabets høje digitale ambitioner peger i den rigtige retning.

Samtidig er Jimmi Stæhr-Petersen og kompagni også blevet bestyrket i, hvor vigtigt det er at turisterne føler sig godt behandlet.

- Der var ikke tvivl om i det forvejen, men analyserne bekræfter at Himmerlands turismeerhverv generelt har scoret højt på tilfredsheden blandt gæsterne i forhold til god service, kvalitet i oplevelserne og gode hygiejneforhold, som er et vigtigt parameter i denne tid, fremhæver turistdirektøren.

På baggrund af de opmuntrende tal fra sommeren 2020 ser Destination Himmerland i den kommende tid frem til yderligere at styrke samarbejdet med det lokale turismeerhverv om destinationens vækstpotentialer - og om at få trække flere udenlandske turister til Himmerland.

- For på en række specifikke indsatsområder har destinationen virkelig noget unikt at tilbyde, påpeger Jimmi Stæhr-Petersen.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...