Eventyreren Lars Nielsen, Hobro føjede endnu 1467 kilometer til sin samlede bedrift på 164.000 kilometer i sadlen verden over

HOBRO: - Lars, vil du gerne ud på en alene cykeltur, så kan du gøre det nu.

Sådan lød kærestens tilbud for et års tid siden til cykel-eventyreren Lars Nielsen fra Hobro.

Det lod han sig ikke opfordre til to gange.

- Mit helt åbenbare valg falder på Alaska.

- Syv gange har jeg cyklet i det nordvestlige Canada og USA - herunder i Alaska og Yukon området.

- Og jeg elsker de uendelige skove, bjergene, dyrene og den gæstfrie lokalbefolkning, beretter Lars Nielsen.

Med en ballast på 164.000 kilometer som turcyklist på verdens landeveje siden 1980 meldte han sig klar til en ny tørn.

Og 24. maj satte Lars Nielsen sig i flyet til Anchorage, Alaska.

Han fortæller:

Udstoppede dyr i dagligstuen

Alaskan Host B&B” viser sig at være et overdådigt sceneri af udstoppede dyr i dagligstuen.

Værten har selv skudt dyrene på den store grund rundt om huset: Los, bjørne, ulve og masser af hjorte.

Mine tanker går i nordlig retning. Mod Denali, det 6.400 høje bjerg, som jeg skal passere.

Bliver vejret godt nok?

Denali stråler under en skyfri himmel.

Jeg kan se det ved bare at dreje hovedet til venstre og nyder det storslåede vinterlandskab, efterhånden som jeg kommer 700-800 meter over havet.

I håbet om at se grizzly

Ved Denali køber jeg billet til en bustur i nationalparken i det lønlige håb at se grizzly vandre rundt på selve vejen.

Og vi ser skam bjørne og enkelte elge - på afstand.

Tilbage efter seks timer står min cykel står stadig låst fast til et gelænder med hængelås.

Den lille by, Healy, kan lige nås på cykel den dag.

Dagen derpå står valget mellem Nenana eller den større by, Fairbanks.

Det begynder med medvind og svagt nedgående landevej mod Nenana, som jeg når ved middagstid.

Husene forekommer misligholdte og byen temmelig rodet over alt sammenlignet med sidst, jeg kørte her.

Så valget er nemt - Fairbanks bliver dagens mål.

Skinny Dicks Halfway Cafe midtvejs mellem de to byer er min eneste provianterings mulighed.

Ved udkanten af Universitetsbyen Fairbanks stopper jeg, går på nettet og finder overnatning på et motel til passende penge.

Den første regn

I alt 181 kilometer i sadlen tilbagelægger jeg denne herlige dag, hvor jeg er kommet nord for bjergkæden Alaska Range.

De første fem dage har ikke budt på regnvejr.

Jeg har ikke før cyklet på Richardson Highway fra Delta Junction til Glennallen. Det råder jeg bod på nu.

Her falder turens første lille regnskyl, og undervejs ser jeg ”bald eagles” (ørne) flere elge og afsavede dyrelemmer smidt ude i vejsiden. Måske fra jægere?

Jeg får en eventyrlig smuk cykeltur gennem Alaska Range. På en dag, hvor jeg kun møder fem biler på 134 kilometers cykling, overnattede jeg i en træhytte.

174 km på en pose nødder

Mod Glennallen er jeg kommet på sydsiden af Alaska Range og jeg kunne skue over mod Mount Wrangell/st. Elias 5400 meter høje tinder under en skyfri himmel.

Jeg er målløs.

Hos Klutina Kates B&B mellem Copper Center og kystbyen Valdez overnattede fire andre gæster: William Paff og venner fra det ”nedre” USA.

Vi får en ordentlig snak ved morgenbordet.

Jeg har bestilt tre overnatninger i Valdez - godt og vel 170 kilometer borte og nede ved kysten.

Alt på denne strækning er lukket, så jeg må cykle 174 kilometer på en pose nuts og en halv liter vand.

Heldigvis cykler jeg i let modvind og tørvejr.

Hansi Hinterseer - mod bjørne

Jeg tilbringer tre dage i Valdez i naturskønne omgivelser ved vandet omgivet af høje, snedækkede bjerge.

Den ene dag spadserer jeg 20 kilometer rundt i en meget smuk dal og synger Hansi Hinterseer sange for at holde bjørne væk.

Det lykkes.

Andendagen byder på regnvejr og museumsbesøg, og på tredjedagen tager jeg på sightseeing med båd ud i Prince William Sound.

En heldagstur, hvor vi ser bjerggeder, havoddere, sæler og søløver, men ingen spækhuggere.

Vi kommer helt tæt på Columbia Gletcheren, som sender isbjerge ud i bugten.

En fem timers sejlads med færge til Whittier 100 kilometer fra Anchorage.

Det har været supergode dage i en ellers meget nedbørsrig del af Alaska.

Gennem bjerget

For at komme videre mod Anchorage herfra må man gennem en fire kilometer lang jernbane tunnel.

Der må jeg ikke cykle, så jeg prajer en af de tilstedeværende med pickup truck og får lov at køre med om, til anden anden side.

Vel ankommet til Anchorage siden af tunnellen kan jeg omtrent spytte til storbyen Portage.

Byen kan prale med bison okser gående i det fri, og en ulv smutter tværs over vejen lige foran min cykel!

Nu resterer fem dage af min tur, og jeg deler de sidste 100 kilometer til Anchorage i to etaper.

”Mr. Nielsen”

Ved indkøbscentret i Girdwood køber jeg en ordentlig ”basse” og skal lige til at sætte mig ved et bord, da der lyder et: ”Mr. Nielsen”.

Søreme, det er de fire fra Klutina Kate B&B, som jeg har delt morgenspisebord med. Verden er da lille.

De har været forbi Anchorage og er på vej til kystbyen Seward længere sydpå.

Snakken går med fotos, og så bliver der endnu en gang sagt farvel.

Mens jeg leder efter et sted at sove, popper dagens tilbud op på min Samsung: Alyeska Resort tilbyder 50 procents rabat.

Deal. Så kan jeg spille Kong Gulerod for en dag for godt og vel en tusindelap!

Alyeska Resort har egen svævebane op i 700 meters højde til restaurant. Den er bestemt ikke gratis.

Sidste dag venter nok en pragtfuld cykledag langs Turn Again Arm fjorden til destinationen: Anchorage.

På vej med ny bog

Jeg har reserveret tre overnatninger på samme hotel og ved, hvor jeg skal hen.

Før jeg drog til Alaska, tog jeg kontakt til Larry Myers, der ligesom jeg er medlem hos Adventurers Club i Los Angeles.

Myers kender en Merrill Brown i Anchorage, som står for sightseeingen under mine to dage i storbyen.

Først kører vi i bil - siden på cykel. Som aldrende gentleman rækker Merills form ikke lige til cykling

Men det går endda.

En helt suveræn Alaskatur lakker mod enden.

Jeg har tilbagelagt 1467 kilometer på cykel uden større uheld og har samlet stof til min bog - Cykler Med Bjørne, siger Lars Nielsen.

Bogen er netop udkommet på Mellemgaards Forlag.