Byggemarked i Hobro hører til dem, der har nydt godt af corona-krisen

Mange forretninger og virksomheder har oplevet et anderledes forår og sommer som følge af coronakrisen. For mange desværre i negativ retning. Hos landets byggemarkeder og tømmerhandler har det imidlertid forholdt sig anderledes. Det gælder også hos Stark Hobro, der har haft et rekordforår.

Da statsminister Mette Frederiksen på grund af COVID-19 lukkede landet ned 11. marts, stod den for de fleste pludselig på hjemmearbejde, aflysning af socialt samvær og en totalrydning af forårets kalenderaftaler, konfirmationer, bryllupper, koncerter og andre arrangementer, samtidig med at forårssolen bragede ned fra en skyfri himmel.

En umiddelbart perfekt kombination til at få sat gang i det have-, hus- eller udendørsprojekt, som måske har været på ”to-do-listen” i et langt stykke tid. Det har de kunnet mærke i landets byggemarkeder og tømmerhandler, herunder også Stark Hobro.

- Vi har to primære kundegrupper her hos Stark Hobro, nemlig de professionelle håndværkere og de semi-professionelle gør-det-selv-folk. Hos førstnævnte har det vel været nogenlunde status quo, men hos gør-det-selv-folket gik det pludselig rigtig stærkt. Den første uge efter nedlukningen var lidt stille, men derefter har det været helt vanvittigt, hvad vi har haft af ekspeditioner, fortæller Jakob W. Glintborg, direktør hos Stark Hobro.

- Målt på antal ekspeditioner har det været et rekordforår, og når vi samtidig har måttet justere bemandingen, fordi vi skulle arbejde i toholdsskift på grund af corona, så har der været meget travlt. Omvendt har det lært os at være effektive på en anden måde, og det kan vi helt sikkert bruge fremadrettet.

Omstillingsevne og logistik

- Samtidig er vores logistik og evne til at kunne levere produkterne også blevet testet til det yderste. For udover, at kunderne gerne vil købe vores produkter, så er vores evne til at levere hurtigt og fleksibelt også meget afgørende for kunderne. Desuden indførte vi, at vores leverandører kun måtte komme til os efter forudgående aftale, så vi ikke pludselig stod med flere på samme tid. Det var også et større planlægningsarbejde.

- Generelt vil jeg sige, at det har været et forår, hvor vores omstillingsevne, logistik og kapacitet er blevet testet til det yderste, og læg hertil, at vi samtidig skulle gøre det sikkert for kunderne at komme hos os.

- Her tænker jeg på alle forholdsreglerne omkring at spritte af og afstandskrav, som vi skulle holde øje med og sikre blev overholdt. Heldigvis lærte kunderne det hurtigt, og det er gået rigtig fint, fortæller Jakob W. Glintborg, der også nævner, at forårets travlhed er blevet afløst af en mere normal sommer, og at Stark Hobro i den kommende tid laver nogle strategiske ændringer.

Luger ud i de ”lette varer”

- Vi satser endnu mere på de professionelle, altså håndværkerne, og de semiprofessionelle, altså gør-det-selv-folket, mens vi luger ud i de mere ”lette varer” til private som eksempelvis grill, plæneklippere og haveredskaber.

- Vi vil være stedet, hvor man går hen, når man har et større eller mindre byggeprojekt og vil have grundig og professionel rådgivning. Så er der andre steder, der kan hjælpe med eksempelvis en ny grill eller plæneklipper. Den strategi havde vi på tegnebrættet inden corona, og jeg synes, at den seneste periode har understreget, at det er den rigtige vej for os, og det, vi er rigtig gode til, lyder det fra Jakob W. Glintborg, der dette forår også har oplevet vigtigheden af sammenhold i en by og et lokalområde.

- I en by af Hobros størrelse er vi meget sårbare, hvis vi ikke bakker hinanden op. Det ved de fleste, men jeg tror alligevel, at corona-perioden har været med til at minde folk om det.

- At handle lokalt har en enorm betydning for rigtig meget, og det vil det have endnu mere i fremtiden. Den lokale handel er med til at holde et lokalsamfund kørende. Det ved kunderne, og det ved vi som forretning og virksomhed.

- Og vi skal selvfølgelig altid gøre os fortjent til, at kunderne bakker op og handler hos os. Vi må ikke bare tage noget for givet. Selvom Stark er en stor, landsdækkende kæde, så er vi Stark Hobro med lokale medarbejdere og dermed en del af lokalsamfundet, slutter Jakob W. Glintborg.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...