200 nye elever havde første skoledag på Mariagerfjord Gymnasium - og det havde en nyansat socialpædagog også

Mandag morgen startede omkring 200 nye elever på Mariagerfjord Gymnasium - og i 2020 blev de ikke kun modtaget af deres tutorer, men også af skolens ”spritminister”, der mindede om afstand og rene hænder.

Den selvudnævnte ”spritminister”, driftsleder Jan Larsson, mindede med løftet pegefinger de nye elever om gymnasiets retningslinjer. For selvom det nye skoleår starter med normal undervisning for alle elever på Mariagerfjord Gymnasium, skal der stadig vaskes hænder, sprittes af og holdes afstand.

Det lagde dog ingen dæmper på humøret og gensynsglæden, der var stor efter en lang sommerferie.

For de nye elever startede skoledagen i øvrigt med en fælles velkomst, hvorefter de forsvandt sammen med deres klasse, teamlærere og tutorer for at lære hinanden og skolen bedre at kende.

Tutorerne havde forberedt en lang række aktiviteter, og eleverne fik også en masse praktisk information omkring skoledagen og de mange frivillige tilbud, der findes på gymnasiet.

Efter frokost blev de nye elever sendt på fotosafari i mindre grupper, hvor de skulle jagte så mange billeder som muligt på en halv time. Fx udløste et billede af to personer i et træ fem point, mens et selfie med rektor Søren Urup gav 50 point.

Snart genlød skolens gange af grin og højlydt forvirring, mens eleverne prøvede at finde rundt sammen med deres nye klassekammerater.

- Vi var ret nervøse i morges, da vi kom til gymnasiet. Det er mange nye mennesker, og vi har stadig svært ved at finde rundt. Men det har været hyggeligt – og meget varmt – og vi glæder os til at lære hinanden endnu bedre at kende og få et godt sammenhold i klassen, lød det fra Kia, Emma og Kirstine fra 1.p.

De 200 nye elever er fordelt i to hf-klasser, en vhf-klasse og seks stx-klasser.

Og de er ikke de eneste, der mandag havde første skoledag på Mariagerfjord Gymnasium.

Pr. 1/8 har gymnasiet nemlig fået endnu en socialpædagog, der kan hjælpe elever med at skabe struktur og overblik.

Navnet er Peter Thomsen, og han gik selv på gymnasiet i årene 1999-2002. Han husker sin egen gymnasietid som en fantastisk, men også meget travl periode, hvor der både skulle læres en masse nyt, og samtidig skulle der også være plads til alt det sjove.

- Jeg var absolut ikke en 12-tals-dreng. Nogle vil måske endda mene, at jeg havde lidt krudt i røven, siger Peter med et smil og tilføjer:

- Jeg kan sagtens identificere mig med gymnasieeleverne, og jeg glæder mig til at komme ind under huden på dem. Til at rykke dem og hjælpe dem med at skabe overblik, struktur og fokus i en vigtig periode i deres liv – det er dét, jeg brænder for. Jeg har altid haft et svagt punkt for de udsatte og vil gerne være der for dem, når de har brug for det.

De seneste 11 år har han arbejdet på Rosendalskolen i en specialafdeling, og han har erfaringer med unge i udskolingen samt diagnoser som ADHD og autismespektrum-tilstande.

Derudover har han i mange år været aktiv i Hobro IK, hvor han i dag er seniortræner.

På gymnasiet kommer Peter til at arbejde tæt sammen med skolens anden socialpædagog.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...