RÅD: Pernille Wulff giver fodterapeutiske fif til dig, der vil ud at løbe i skoven

HIMMERLAND: Pas godt på dine fødder - du skal (forhåbentligt) leve med dem resten af livet.

Med det opråb inviterer fodterapeut Pernille Wulff dig til at finde løbeskoene frem og rykke ud på de gode motionsstier, så du er klar til at gå en forhåbentlig corona-overstået sommer i møde.

Derude skal du i sagens natur holde afstand - men samtidig må du også huske at passe godt på dine fødder.

Det kræver visse forberedelser:

- Vabler, sår og afrevne negle kan desværre hurtigt sætte en stopper for enhver god intention om at blive fit.

- Klip eksempelvis dine tånegle relativt korte og lige over - ikke ned i siderne.

- Derved undgår du blå negle som falder af, negle som bliver trykket ind i nabotåen og laver sår, eller negle der går mod skoens overlæder, råder Pernille Wulff.

Fodmagasinet

Hun åbnede i 2018 klinikken Fodmagasinet på hjemadressen Ulvekærvej 21 i Aarestrup.

Her behandler hun fødder, klipper negle, fjerner ligtorne, beskærer hård hud og vejleder i fodpleje, fodgymnastik, fodens anatomi, fejlstillinger, indlæg og fodtøj.

Tilbage i 2004 uddannede Pernille Wulff sig til statsautoriseret fodterapeut .

De efterfølgende syv år drev hun egen klinik for fodterapi.

Dernæst fulgte andre syv år hos Sahva Aalborg som fod- og indlægsspecialist - med blandt andet fod- og ganganalyser, fremstilling af ortopædiske indlæg og vejledning i fodtøj til overbelastede fødder.

Lang anden-tå og hård hud

Men nu handler det om de overvejelser, du skal gøre dig, inden du folder dig ud som motionsløber.

Overvejelserne er ikke så få endda:

Er din anden-tå længere end storetåen, kan det være svært at undgå negleproblemer på den lange tå.

Sko produceres ofte efter, at storetåen er din længste tå.

Men du kan aflaste en lang anden-tå ved at sætte en silikone tåhætte på for at absorbere stød.

Og så er det vigtigt at holde din hud smidig.

Hård hud udgør dine fødders signal til dig om, at de belastes for meget - oftest som følge af fejlstillinger eller forkert fodtøj.

Hård hud er kroppens måde at beskytte huden mod tryk og friktion.

Du må ikke ignorere hård hud - ej heller bruge en fodfil. Endelig ikke.

Bruger du en fodfil til at fjerne den hårde hud, dannes friktion (varme), som stresser din hud, og den reagerer ved at danne endnu mere hård hud.

Aldrig fodfil

I stedet for fodfil kan du afslutte dit brusebad med at skrubbe den opblødede hårde hud væk med en stiv neglebørste eller en køkkensvamp - bare ikke lige før en løbetur.

Tør derefter fødderne grundigt og afslut med en god fed fodcreme.

Hvis du plages af megen hård hud, bør du overveje indlæg i dine løbesko - eller at skifte løbesko.

Dine strømpers størrelse er i den forbindelse ikke ligegyldige .

Strømper skal passe til foden, så tæerne ikke bliver klemt sammen, og med så få indvendige syninger som muligt for at undgå gener og gnavsår.

Strømper og sko skal passe

Strømperne skal være svedabsorberende, så huden kan ånde, og så dine fødder ikke bliver fugtige og klamme.

Fugt øger risiko for fod- og neglesvamp.

Ligeså skal skoen selvsagt passe til din fod.

Dine løbesko kan være nok så moderne og fyldt med smarte teknologier.

Men passer skoen ikke til din fod, får du aldrig det optimale ud af hverken skoen eller din løbetur i skoven.

Skoen skal passe i bredden i både forfod og bagfod samt i højde og stabilitet - især omkring bagfod og vrist.

Slutter skoen ikke til her, har mange en tendens til at snøre løbeskoen for stramt.

Det giver sovende og snurrende fornemmelser i tæerne, idet nerverne ved vristen afklemmes.

Omvendt - slutter skoen for løst omkring hælen, kan det give vabler og sår.

God tur

Unægtelig noget at tænke over, inden du snører løbeskoene og bevæger dig ud på en kontaktløs tur i skoven.

Men altså: Pas godt på dine fødder - du skal (forhåbentligt) leve med dem resten af livet.

- Og vidste du i øvrigt, at over 75 procent af alle knæproblemer stammer fra fejlstilling i fødderne eller forkert fodtøj, spørger Pernille Wulff?

Men det er en anden historie.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...